Thursday 3 March 2011

TAUHID - TANDA-TANDA KIAMAT

Disamping kita meyakini bahawa kiamat itu pasti akan tiba, kita juga meyakini akan tanda-tanda atau alamat-alamatnya. baik tanda-tanda kecil mahupun tanda-tanda besar.

TANDA-TANDA KECIL (ALAMAT SUGHRA):
Maksud dengan tanda-tanda sughra iaitu menandakan hari kiamat itu sudah hampir tiba, tetapi waktunya mungkin agak lama. mengenai alamat-alamat sughra ini banyak sekali, antaranya iaitu :
1. Diutusnya Muhammad SAW sebagai Rasulullah SAW.
Dari Anas r.a.bahawasaya Rasulullah SAW bersabda : "saya diutus oleh Allah & jaraknya dengan hari kiamat itu sebagai 2 jari ini." (Baginda bersabda demikian sambil menunjukkan 2 jarinya yakni jari telunjuk & jari tengah). (H.R. Bukhari, Muslim, Tirmidzi)

2. Pemimpin yang lahir bukan dari keturunan mulia.

Dari Abu Hurairah r.a. bahawasanya Rasulullah SAW bersabda :
a. "tidaklah akan tiba hari kiamat itu sehingga ada 2 golongan besar saling membunuh, antara keduanya itu terjadilah peperangan yang besar sedangkan dakwahnya satu macam (jenis).

b. Juga tidak akan tiba hari kiamat itu sehingga banyak kaum Dajjal, tukang berdusta yang jumlahnya hapir 30 orang semuanya itu mengaku bahawa dirinya adalah Rasulullah.

c. Tidak akan tiba pula hari kiamat itu sehingga ilmu pengetahuan dilenyapkan.

d. Demikian pula sehingga banyak datangnya kegoncangan ataupun gempa bumi.

e. Masa terasa singkat.

f. Banyak timbul fitnah.

g. Banyak haraj iaitu pembunuhan.

h. Banyak pula harta benda sampai melimpah ruah sehinga orang yang memiliki harta itu sukar sekali mencari orang yang suka menerima sadaqahnya sampai-sampai ia menawarkan hartanya itu, tetapi orang yang akan diberi tadi berkata : "saya tidak memerlukan harta lagi."

i. Orang-orang sama bermegah-megahan dalam gedung-gedung yang menjulang tinggi.

j. Seseorang melalui makam orang lain, lalu berkata : alangkah baiknya kalau aku dahulu menempati tempatnya.

k. Matahari terbit dari arah terbenamnya. jikalau ini telah terjadi & orang-orang ramai sudah mengetahuinya, maka mereka pun berimanlah semuanya. padahal dalam keadaan yang demikian itu tidak bermanfaat lagi keimanan seseorang itu untuk dirinya sendiri yang dahulunya tidak pernah beriman atau tidak berbuat baik dalam keimanannya.

l. Nescayalah hari kiamat itu tiba, disaat 2 orang membuka baju untuk berjual beli, keduanya tidak sempat berjual beli & melipatnya.

m. Nescaalah hari kiamat itu tiba, sedang orang yang baru pulang dengan membawa air susu perahan dari untanya, tetapi tidak sempat lagi meminumnya.

n. Pastilah hari kiamat itu tiba, sedangkan ada seseorang yang baru memperbaiki kolamnya, tetapi belum lagi diisikan air di dalamnya.

o. Nescaya hari kiamat itu tiba, sedangkan ada orang yang baru mengangkat makanan ke mulutnya, tetapi belum sempat memakannya."

(H.R.Bukhari)

TANDA-TANDA BESAR (KUBRA)
Jika tanda-tanda besar ini telah terjadi, menunjukkan bahawa hari kiamat itu telah hampir. diantara tanda-tanda besar iaitu :

1. Terbitnya matahari dari arah barat

2. Keluarnya binatang di tenah-tengah orang ramai.
Dari Abdullah bin Amr bin Ash bahawasanya Rasulullah SAW bersabda :
"sesungguhnya pertama-tama tanda-tanda yang keluar (yang menunjukkan sangat dekatnya wktu tibanya hari kiamat) ialah terbitnya matahari dari arah barat dan pula keluarnya suatu jenis binatang di hadapan orang ramai di waktu siang hari. mana yang diantara kedua tanda ini keluar lebih dahulu sebelum yang satunya, maka yang satunya itu akan mengikuti dalam masa yang dekat sekali sesudah terjadinya yang pertama itu." (H.R. Muslim & Abu Dawud)

No comments:

Post a Comment