Thursday 3 March 2011

TAUHID - GOLONGAN MANUSIA DI HARI KIAMAT

Sabda Rasulullah SAW yang diriwayatkan dari Muaz bin Jabal r.a. bermaksud :
"jika datang hari kiamat, hari kerugian atau hari pnyesalan, maka umatku akan dihalau oleh Allah SWT dari kubur mereka menjadi 1 golongan.

GOLONGAN 1 :
Mereka dihalau dari kubur dengan keadaan tidak berangan & tidak berkaki, kemudian mereka dipanggil di hadapan Allah. mereka ini terdiri dari orang-orang yang menyakti jiran tetangga, & mati seelum bertaubat. itulah balasan untuk mereka & tempat kembali mereka adalah neraka. (Naudzubillahi min dzalik)

GOLONGAN 2 :
Mereka yang dibangkitkan dari kuburnya dengan rupa binatang atau berupa babi, dihadapkan ke hadapan Allah untuk diadili. mereka yang seumpama ini ialah orang-orang yang memudah-mudahkan serta memandang ringan tuntutan sembahyang, & mati sebelum mereka sempat bertaubat. kembali mereka bersama dengan penduduk neraka. Firman Allah SWT dalam Q.S. Al-Ma'un ; 4-5 bermaksud : "maka celakalah bagi orang-orang yang solat, iaitu orang-orang yang melalaikan solatnya." (Naudzubillahi min Dzalik)

GOLONGAN 3 :
Orang-orang yang dibangkitkan dari kuburnya dalam keadaan perut mereka besar dipenuhi dengan ular & kala sebelum dipanggil ke pengadilan Allah. mereka termasuk ke dalam golongan yang tidak mahu mmbayar zakat & mati sebelum bertaubat. (Naudzubillahi min dzalik)

GOLONGAN 4 :
Orang-orang yang dibangkitkan dengan keadaan darah yang mengalir dari mulutnya, isi perutnya keluar dengan api yang menyala-nyala, dari mulut mereka keluar darah yang mengalir. mereka seterusnya dibawa ke pengadilan Allah itulah orang-orang yang berdusta & melakukan penipuan dalam perniagaan & mati dengan tidak bertaubat. (Naudzubillahi min dzalik)

GOLONGAN 5 :
Golongan kelima pula ialah orang-orang yang dibangkitkan dari kubur dalam keadaan busuk melebihi bau bangkai. kemudian dibawa kepada pengadilan Allah. mereka ini terdiri dari orang-orang yang cuba merahsiakan kemaksiatan & ejahatan yang merka lakukan seolah-olah Allah tidak mengetahuinya. (Naudzubillahi min dzalik)

GOLONGAN 6 :
Ialah orang-orang yang dibangkitkan dari kubur dalam keadaan lehernya yang terputus-putus, juga dibawa ke pengadilan Allah SWT. mereka adalah orang-orang yang menjadi saksi palsu & pendusta yang mati sebelum bertaubat. (Naudzubillahi min dzalik)

GOLONGAN 7 :
Ialah orang-orang yang dibangkitkan dari kuburnya dalam keadaan tidak berlidah, mulut mereka mengalir daah & nanah. mereka dibawa ke pengadilan Allah. inilah keadaan orang-orang yanng melarang & mencegah orang lain dari memperkatakan & membuat kesaksian terhadap sesuatu kebenaran. mereka mati dalam keadaan belum bertaubat. (Naudzubillahi min dzalik)

GOLONGAN 8 :
Ialah orang-orang yang dibangkitkan dari kuburnya dalam keadaan terpusing dengan kaki ke atas kepala ke bawah, sementara pada faraj (kemaluan) mereka pula keluar nanah yang panas mendidih. dalam keadaan begini ia dibawa ke hadapan Allah untuk mendapat balasan. mereka ini ialah orang-orang yang melakukan zina & mati sebelum sempat bertaubat. (Naudzubillahi min dzalik)

GOLONGAN 9 :
Ialah orang-orang yang dibangkitkandari kuburnya dalam rupa wajah yang hitam pekat & matanya keluar & perut berisi api. mereka ini ialah orang-orang yang memakan harta anak yatim & mati sebelum bertaubat. Firman allah SWT Q.S. An-Nisa ; 10 yang bermaksud : "sesungguhnya orang-orang yang memakan harta anak yatim secara zalim sebenarnya mereka itu sengaja menelan api sepenuh perutnya & mereka akan masuk ke dalam api yang menyala-nyala (neraka)." (Naudzubillahi min dzalik)

GOLONGAN 10 :
Ialah orang-orang yang dibangkitkan dengan keadaan kulitnya berbelang-belang & berkudis-kudis. mereka dibawa ke hadapan Allah dengan keadaan demikian. mereka itulah orang-orang yang menyakiti kedua ibu bapanya & mati sebelum bertaubat. (Naudzubillahi min dzalik)

GOLONGAN 11 :
Ialah orang-orang yang dibangkitkan dari kubur mereka keadaan yang buruk rupa, bergigi besar, bibir terkeluar ke paras dada, lidah terkeluar & perut ereka membuncit ke paras paha. dan mereka dihadapkanke pengadilan Allah. mereka inilah orang-orang yang minum arak & mati sebelum beraubat. (Naudzubillahi min dzalik)

GOLONGAN 12 :
Ialah orang-orang yang dibangkitkan dari kuburnya dengan muka yang berseri-seri, melintasi siratal mustaqim scepat kilat. mereka inilah orang-orang yang mengerjakan amal salih, melarang dari melakukan maksiat, menunaikan taubat. balasan mereka adalah syurga dengan kemapunan & rahmat Allah serta kekal di dalamnya. (Semoga kita termasuk ke dalam golongan ini. amiiin...)

No comments:

Post a Comment