Monday, 23 August 2010

AKHLAQ

JANGAN BERLEBIHAN DALAM MENCINTAI & MEMBENCI
"Cintailah kekasihmu (secara)sedang-sedang sahaja, siapa tahu pada suatu hari dia akan menjadi musuhmu;dan bencilah orang yang engkau benci (secara biasa-biasa sahaja, siapa tahu pada suatu hari dia akan menjadi kecintaanmu." (H.R. At-Tirmidzi)

HIKMAH BERSIKAP TENANG
"Apabila engkau menghendaki suatu perkara, maka engkau harus bersikap tenang sehingga Allah memperlihatkan kepadamu jalan keluarnya." (H.R. Bukhari)

MENGABULKAN UNDANGAN
"Apabila seseorang diantara kamu diundang untuk suatu walimah, hendaklah ia mendatanginya." (H.R. Bukhari & Muslim)

MIMPI BURUK
"Apabila seseorang diantara kamu bermimpi yang tidak disukai, hendaklah ia meludah tiga kali ke arah kiri lalu mintalah perlindungan kepada Allah dari godaan syaitan sebanyak tiga kali,& hendaklah *berpindah ke lambung yang lain dari lambung yang ketika bemimpi buruk." (H.R. Muslim)

keterangan:
* berpindah dari lambung yang lain dari lambung yang ktika bermimpi buruk maksudnya ialah bertukar kedudukan tidur kita dari kedudukan yang ktika bermimpi buruk tadi. contohnya jika kita bermimpi buruk dalam kedudukan tidur menggiring ke sebelah kiri, maka tukarlah kedudukan tidur menjadi menggiring ke sebelah kanan.

ADAB BERMUAMALAH
Dalam hal muamalah ini, imam Hasan Al-Bashri memberikan nasihat tentang adab bermuamalah. beliau berkata "Husnul Huluq" terbina atas tiga pilar :
1. Kafful adza' (tidak mengganggu)
2. Badzlun nada' (mengulurkan bantuan)
3. Talaqatul wajhi (wajah yang berseri-seri)
jika dalam bermuamalah, tiga pilar ini terpenuhi, nescaya akan dirasakan manisnya ukhuwah dalam hati kita.insya Allah...

HARAM MEMUKUL MUKA
"Apabila seseorang diantara kalian memukul, janganlah memukul bahagian muka."
(H.R. Bukhari)

ADAB MEMAKAI ALAS KAKI
Dari Abu Hurairah r.a.,sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda "apabila salah seorang diantara kamu memakai sandal/selipar, mulailah dengan yang kanan & apabila membuka mulailah dengan yang kiri, & pakailah keduanya semua atau tanggalkan keduanya."
(H.R.Muslim)

SEBAIK-BAIK ORANG ADALAH YANG BELAJAR AL-QUR'AN
dari Utsman r.a., dari Nabi SAW bersabda "yang paling baik diantara kalian adalah orang yang mempelajari Al-Qur'an & menajarkannya kembali." (H.R. Bukhari)

BACALAH AL-QUR'AN DENGAN SUARA YANG BAGUS
Dari Aisyah r.a. berkata : Rasulullah SAW bersabda "orang yang mahir (pandai) membaca Al-Qur'an akan berkumpul dengan para malaikat yang mulia & taat, & orang yang membaca Al-Qur'an dengan terbata-bata serta ia merasa sulit (membacanya) baginya mendapat dua pahala." (H.R. Muslim)

AL-QUR'AN AKAN MEMBERI SYAFA'AT DI HARI AKHIR
Daripada Abu Umamah Al-Bahili berkata: aku mendengar Rasulullah SAW bersabda "bacalah oleh kalian Al-Qur'an, kerana sesungguhnya ia itu datang pada hari kiamat menjadi syafa'at kepada pembacanya. bacalah Al-Qur'an dua yang bersinar terang iaitu surah Al-Baqarah & surah Ali-Imran, maka sesungguhnya keduanya akan datang pada hari kiamat seolah-oah keduanya itu menjadi perisai (daripada api neraka)." (H.R. Muslim)

HARAMNYA MENGANGKAT ORANG KAFIR SEBAGAI PEMIMPIN
"hai orang-orang yang beriman!janganlah kamu mengambil teman kepercayaan orang-orang yang di luar kalanganmu,kerana mereka it tidak henti-hentinya (menimbulkan kemadharatan bagimu." (Q.S. Ali-Imran;118)

4 TANDA ISTERI / PEREMPUAN YANG BERKAH
1. Perempuan yang cepat menikah.
2. Perempuan yang banyak anak.
3. Perempuan yang rendah (murah) mas kahwinnya.
4. Perempuan yang baik marwah / akhlaqnya.

MENAHAN KEMARAHAN
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda "orang yang kuat bukanlah orang yang dapat mengalahkan orang lain dengan kekuatannya tetapi orang yan mampu mengendalikan kemarahannya." (H.R. Bukhari)

KARAKTER MUSLIM
Rasulullah SAW bersabda "karakter orang Islam seperti lebah.pertama lebah selalu menghisap yang manis-manis.seorang muslim sepatutnya mengambil segala sesuatu yang baik-baik, yang dimakan yang baik-baik, yang diminum yang baik-baik etc yang baik-baik.yang baik-baik ini yang bagaimana? tentunya yang Allah redha. kedua lebah juga mengeluarkan yang bermanfaat iaitu madu. seorang muslim yang baik selalu dapat memberikan manfaat bagi persekitarannya.samada dari perkataannya mahupun perbuatannya. ketiga dimanapun lebah hinggap tidak ada dahan yang patah. seorang muslim dimanapun ia berada pantang menjadi punca masalah. tetapi keempat jangan cuba mengusik lebah. sekali diusik kemanapun kita pergi insya Allah ia akan kejar. umat Islam itu ramah, ta'awun, rahmatan lil 'alamin. tapi Rasulullah juga cabut pedang ke medan perang. umat Islam tak pernah mencari musuh. tapi pun mempunyai prinsip tak akan lari jika berjumpa dengan musuh."

KEUTAMAAN MEMBERI HADIAH
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a. : Nabi SAW pernah bersabda "wahai kaum muslimat!jangan memandang rendah hadiah yang diberika tetanggamu, meskipun sekadar telapak kaki kambing." (H.R. Bukhari)

No comments:

Post a Comment