Monday 16 August 2010

TAUHID

MUSLIM TERBAIKDiriwayatkan dari Abu Musa r.a. : ada beberapa orang yang bertanya kepada Rasululah SAW."siapakah muslim yang paling baik?". Rasulullah SAW menjawab "muslim yang tidak merugikan muslim lainnya dengan lidah mahupun dengan kedua tangannya".(HR. Bukhari)


AL-HAYA' (RASA MALU) ADALAH BAHAGIAN DARIPADA IMAN
Diriwayatkan dari Ibn 'Umar r.a. : skali waktu Rasulullah SAW bertemu dengan seorang Ansor yang sedang menegur saudara lelakinya kerana ia sangat pemalu. saat itu juga Rasulullah SAW bersabda "biarkanlah ia, kerana malu adalah bahagian daripada iman." (H.R. Bukhari)


CIRI-CIRI KEMUNAFIKAN
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a. : Nabi Muhammad SAW pernah bersabda, "ada tiga ciri orang munafik, iaitu :
1. jika berkata, ia berdusta
2. jika berjanji, ia selalu ingkar
3. jika diberi amanah, ia berkhianat
(H.R. Bukhari)


FIRASAT ORANG BERIMAN
"Takutlah kalian terhadap firasat orang yang (benar-benar) beriman, kerana sesungguhnya ia melihat dengan cahaya Allah." (H.R. At-Tirmidzi)


KEMAQBULAN DOA ORANG YANG DIZALIMI
"Takutlah engkau terhadap doa orang yang terzalimi kerana sesungguhnya antara doa orang yang terzalimi dengan Allah tidak ada sesuatu pun yang menghalanginya."
(H.R. At-Tirmidzi)


MENYIA-NYIAKAN AMANAH
"Apabila amanah disia-siakan maka tunggulah saat kehancurannya. salah seorang sahabat bertanya "bagaimanakah menyia-nyiakannya wahai Rasulullah?" Rasulullah SAW menjawab "apabila perkara itu diserahkan kepada orang yang bukan ahlinya, maka tunggulah saat kehancurannya." (H.R. Bukhari)


TAK ADA SATU PENOLONG PUN
Dan takutlah kamu pada hari, (ketika) tidak seorang pun dapat menggantikan (membela) orang lain sedikit pun, tebusan tidak diterima, bantuan tidak berguna baginya,&mereka tidak akan ditolong. (Q.S Al-Baqarah;123)


PERINTAH BERHIJAB BAGI MUSLIMAH
wahai Nabi, katakanlah kepada isteri2mu, anak2 perempuanmu, & isteri2 org mukmin, "hendaklah mereka menutupkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka. yang demikian itu supaya mereka lebi mudah dikenal, sehingga mereka tidak diganggu. dan Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang (Al-Ahzab ; 59)
La'nallaahu al-'aariyaatu al-kasiyaat(Hadith)


CUBAAN
Rasulullah SAW adalah manusia yang paling tinggi darjahnya di sisi Allah, tapi beliau juga orang yang paling banyak & paling berat cubaannya. para Nabi yang lian juga adalah manusia-manusia paling mulia & paling dikasihi Allah SWT. tapi mereka juga adalah yang paling banyak & berat dicuba oleh Allah SWT.
maka ujian bagi seorang mu'min akan selalu meningkatkan ketinggian & kemuliaannya di sisi Allah SWT & menguji kebenaran keimanannya. hikmah yang lain dari cubaan ialah bahawa dengannya seorang mu'min menjadi semakin matang & kuat, serta bertawakkal & semakin berserah diri kepada Allah SWT. dan tidaklah cubaan yang datang kepada seorang mu'min kecuali hal itu baik bagina selama bersabar & bersyukur sebagaimana sabda Rasulullah SAW : "menakjubkan urusan seorang mu'min jika ia mendapatkan nikmat ia bersyukur & syukur itu sangat baik baginya. jika ditimpa musibah ia bersabar & sabar itu sangat baik baginya." (H. R. MUslim & At-Tirmidzi)


AMAL YANG DIBAWA MATI
"Apabila mnusia mati, maka amalnya terputus, kecuali tiga perkara iaitu shadaqah jariyah, atau ilmu yang bermanfaat, atau anak yang shalh yang mendoakannya."
(H.R. Muslim)


PEMBUAT PATUNG
"Orang yang paling keras azabnya di sisi Allah pada hari kiamat adalah orang-orang yang menyaingi ciptaan Allah." (H.R. Bukhari & Muslim)


KELOMPOK TERBANYAK PENGHUNI SYURGA & NERAKA
"Aku telah melihat-lihat syurga, aku menemukan kebanyakan penghuninya adalah orang-orang miskin. dan aku telah melihat-lihat neraka, maka aku menemukan kebanyakan penghuninya adalah kaum wanita." (H.R. Bukhari)


TANDA-TANDA KIAMAT
Tanda-tanda kiamat besar adalah kejadian-kejadian sangat besar yang menandakan kiamat sudah sangat dekat & mayoritasnya belum muncul, seperti munculnya Imam Mahdi, Nabi Isa, Dajjal, dan Ya'juj & Ma'juj.
Dari Hudzaifah bi Usaid Al-Ghifari r.a., Rasulullah SAW muncul di tengah-tengah kami pada saat kami saling mengingat-ingat. beliau bertanya :"apa yang sedang kamu ingat-ingat?." sahabat menjawab "kami mengingat hari kiamat." Rasulullah SAW bersabda :"kiamat tidak akan terjadi sebelum engkau melihat sepuluh tandanya." kemudian Rasulullah SAW menyebutkan:"dukhan (kabut asap), Dajjal, binatang (pandai bicara), matahari terbit dari barat, turunnya Isa as, Ya'juj & Ma'juj, dan 3 gerhana (gerhana di timur, barat, jazirah Arab), yang terakhir api yang keluar dari Yaman yang akan menghantar manusia ke Mahsyar." (H.R. Muslim)


APAKAH SETIAP ORANG MEMPUNYAI QORIN ATAU TEMAN DARI BANGSA JIN?
Ahmad menyebutkan di dalam musnadnya & imam Muslim dalam sahihnya: dari Ibnu Mas'ud r.a. yang berkata : rasulullah SAW bersabda "tidak ada seorang pun diantara kamu melainkan padanya diwakilkan seorang teman (Qorin) dari bangsa jin."
Kemudian para sahabat bertanya :"apaka demikian denganmu wahai Rasulullah?". beliau menjawab "begitu juga denganku, hanya sahaja Allah telah menolongku darinya (jin) hingga masuk Islam & idak menyuruhku kecuali kepada kebaikan."


SAKIT SEBAGAI KIFFARAH DOSA
Diriwayatkan daripada Abu Sa'id Al-Khudri & Abu Hurairah r.a.:Nabi SAW pernah bersabda "keletihan (kerana bekerja keras), penyakit, kesedihan, kepiluan, luka & musibah yang menimpa seorang Muslim & ia menerimanya dengan penuh kesabaran adalah kiffarah Allah yang menghapuskan sebahagian dosa-dosanya." (H.R. Bukhari)


UJIAN UNTUK KEBAIKAN
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a. : Rasulullah SAW pernah bersabda "jika Allah akan melimpahkan kebaikan kepada seseorang, Dia akan mengujinya dngan musibah." (H.R. Bukhari)


MIMPI ORANG-ORANG SALIH
Diriwayatkan daripada Anas bin Malik r.a. :Rasulullah SAW pernah besabda "mimpi baik orang (mukmin) yang salih adalah satu dari 46 tanda-tanda kenabian." (H.R. Bukhari)


SIFAT NERAKA JAHANNAM
Dalam sebuah hadith, Abu Hurarah r.a. menggambarkan neraka pada kalimah terakhir hadith itu. Abu Hurairah berkata "dmi zat yang jiwa Abu Hurairah di tangan-Nya, dasar jahannam itu dalamnya adalah tujuh puluh tahun (perjalanan)." (H.R Muslim & Hudzaifah & Abu Hurairah r.a.)
Dalam hadith lain, Ibnu Abbas r.a. mengatakan : pada suatu hari Rasulullah SAW duduk dengan para sahabatnya. Tiba-tiba beliau mendengar satu suara. ketika itu Nabi SAW bertanya "tahukah kamu suara apakah itu?." Jawab mereka "Allah & Rasul-Nya yang lebih tahu." kata Nab SAW "itu adalah batu yang dilemparkan ke dalam neraka sejak tujuh puluh tahun yang lalu & baru sekarang sampai ke dasar neraka itu." (H.R. Muslim). Tidaklah berlebihan bila dalam sbuah dialognya dengan Allah, Jahannam mengatakan masih sanggup memuat calon-calon penghuninya berapa pun jumlahnya, seperti firman Allah Q.S. Qaf ; 30 :"ingatlah hari yang Kami akan bertanya kepada Jahannam "sudahkah engkau penuh?" dan jahannam pun menjawab "apakah ada tambahan?."

No comments:

Post a Comment