Tuesday 24 August 2010

SIRAH

AL-QUR'ANULKARIM
Turunnya Al-qur'an secara berangsur-angsur selama 23 tahun, dibagi menjadi 2 periode, iaitu periode Mekkah berlangsung selama 13 tahu masa kenabian Rasulullah SAW dan surah-surah yang turun disebut surah Makkiyyah & periode Madinah yang dimulai sejak peristiwa hijrah berlangsung selama 10 tahun, surah-surah yang turun disebut surah Madaniyah.
Penulisan Al-Qur'an sudah dimulai sejak zaman Nabi SAW. pada masa ketika Rasulullah SAW masih hidup, beberapa sahabat ditunjuk untuk menuliskan Al-Qur'an, iaitu Zaid bin Tsabit, Ali bin Abi Thalib, Muawiyah bin Abi Sufyan & Ubay bin Ka'ab. pada masa kekhalifahan Abu Bakar r.a. terjadi beberapa pertempuran diantaranya perang yang dikenal dengan perang Ridda yang mengakibatkan meninggalnya para sahabat penghafal Al-Qur'an dalam jumlah yang tak terkira. lalu Abu Bakar r.a. memerintahkan Zaid bin Tsabit untuk membuat lajnah pengumpulan Al-Qur'an. setelah Al-Qur'an tersusun secara rapi dalam satu mushaf, hasilnya diserahkan kepada khalifah Abu Bakar r.a. kemudian mushaf pertama itu berpindah kepada Umar bin Khattab r.a. sebagai khalifah penerusnya, selanjutnya diserahkan & dipegang oleh anaknya, Hafsah.
pada masa pemerintahan khalifah Utsman bin Affan r.a. dikeluarkan kebijaksanaan untuk membuat keseragaman dalam cara membaca Al-Qur'an (qira'at). beliau memanggil Zaid bin Tsabit Al-Ansari & 3 orang Quraisy iaitu Abdullah bin Zubair, Said bin Al-Ash & Abdurrahman bin Al-Harists bin Hisyam. ia memerintahkan agar menyalin & memperbanyak mushaf & ditulis dalam bahasa Quraisy

MAQAM IBRAHIM
Orang-orang banyak yang salah mengertikan Maqam Ibrahim. mereka menyangka bahawa maqam Ibrahim ialah sama dengan ertinya makam (kuburan) Nabi Ibrahim as.
Maqam Ibrahim bukanlah kuburan Nabi Ibrahim. maqam Ibrahim ialah batu pijakan pada saat Nabi Ibrahim membangun Ka'bah. letak maqam Ibrahim ini sekitar 3m daripada Ka'bah & terletak di sebelah timur Ka'bah. pda saat pembangunan Ka'bah, batu ini berfungsi sebagai pijakan yang dapat naik & turun sesuai keperluan Nabi Ibrahim saat membangunKa'bah. bekas kedua tapak Nabi Ibrahim masih tampak & jelas dilihat. atas perintah khalifah Al-Mahdi Al-Abbasi, di sekelililng batu maqam Ibrahim itu telah diikat dengan perak & dibuat kandang besi berbentuk sangkar burung

MASJID QUBA
Masjid Quba merupakan masjid pertama yang dibina oleh Rasulullah SAW pada tahun 1 Hijriah (622 M)di Quba, sekitar 5 km di sebelah tenggara kota Madinah. dalam Al-Qur'an disebutkan bahawa masjid Quba adalah masjid yang dibina atas dasar taqwa (Q.S. At-Taubah;108)
Masjid ini telah mengalami beberapa renovasi. khalifah Umar bin Abdul Aziz adalah orang pertama yang membangun menara masjid ini. sekarang renovasi masjid ditangani oleh keluarga Saud. menurut Dr. Muhammad Ilyas Abdul Ghani, masjid Quba ini telah direnovasi & diperluas pada masa raja Fahd ibn Abdul Aziz pada tahun 1986. reovasi & perluasannya menghabiskan biaya sebesar 90 juta riyal yang membuat masjid ini memiliki daya tampung sehingga 20 ribu jamaah.
Di sebelah utara dibuat serambi untuk tempat solat yang bertiang pohon kurma, beratap datar dari pelepah & daun kurma, bercampurkan tanah liat. di tengah-tengah ruang terbuka dalam masjid yang kemudian biasa disebut sahn, terdapat sebuah sumur tempat mengambil air wudhu. kebersihan terjaga, cahaya matahari & udara dapat masuk dengan leluasa.
Masjid ini memiliki 19 pintu. dari 19 pintu itu, terdapat 3 pintu utama & 16 pintu. 3pintu utama berdaun pintu besar & ini menjadi tempat masuk para jamaah ke dalam masjid. 2 pintu dipruntukkan masuk jamaah lelaki & 1 pintu lainnya sebagai pintu masuk jamaah perempuan. di seberang ruang utama masjid, terdapat ruangan yang dijadukan tempat belajar mengajar.

KISWAH
Kiswah adalah kain hitam yang membungkus atau membalut Ka'bah. menurut riwayat, Kiswah ini ada sejak zaman Nabi Ismail kemudian diikuti secara turun temurun oleh kaum Quraisy yang menjadi penjaga Ka'bah & dilanjutkan sampai sekarang. Kiswah diperbuat daripada bahan sutera asli yang alami & disulam dengan berbagai kaligrafi ayat-ayat Al-Qur'an berwarna emas. adapun Kiswah khusus untuk Ka'bah dinamakan dengan Barqa. setiap tahun Kiswah ini diganti oleh Kerajaan Arab Saudi dengan upacara khusus sebelum wukuf.

JABAL RAHMAH
Jabal Rahmah adalah seluruh bukit yang terletak di sebelah sudut Padang arafah. sebuah riwayat menceritakan setelah Rasulullah SAW menyampaikan khutbah Wada' di masjid Namirah, barulah beliau melakukan wukuf di kaki Jabal Rahmah yang merupakan bahagian daripada padang Arafah. di sini pula, tempat pertemuan antara Nabi Adam & istrinya, Siti Hawa, setelah berpisah selama 100 tahun.
Tempat ini sampai sekarang menjadi salah satu tempat utama yang selalu dijadikan kunjungan jamaah dalam melaksanakan ibadah haji.

MASJID NAMIRAH
Masjid Namirah merupakan masjid bersejarah. letaknya di sebelah barat padang Arafah. menurut hikayat, di sini lah Rasulullah SAW menyampaikan pidato wada' (perpisahan) kepada umat Islam yang menunaikan ibadah haji bersama beliau pada tahun itu.

MAKAM RASULULLAH SAW
Makam Rasulullah SAW terletak di sudut timur masjid Nabawi. makam ini dahulu pernah dinamakn Maqshurah. setelah masjid itu diperluas makam ini masuk di dalam bangunan masjid Nabawi. pada bangunan ini terdapat 4 buah pintu iaitu :
1. pintu At-Taubah (sebelah kiblat)
2. pintu Fatimah (sebelah timur)
3. pintu Tahajjud (sebelah utara)
4. pintu ke Raudah (sebelah barat), namun sekarang pintu ini sudah ditutup.
Dalam ruangan ini terdapat 3 makam, iaitu:
1. makam Rasulullah SAW
2. makam Abu Bakar As-Siddiq
3. makam Umar bin Al-Khattab

HAJAR ASWAD
Hajar Aswad adalah batu berwarna hitam kemerah-merahan dengan luas permukaan kurang lebih 30cm persegi yang melekat di Rukun Yamami. batu tersebut dilingkari dengan bingkai perak putih. hajar aswad ini sesuai dengan tempatnya yang demikian mulia & memiliki keistimewaan-keistimewaan diantaranya :
1. disunnahkan mencium hajar aswad / mengangkat tangan ke arahnya ketika memulai thawaf.
2. hajar aswad berada di tempat yang paling mulia di Ka'bah.
3. dari sudut hajar aswad disyariatkan memulai thawaf.
4. orang yang mengangkat tanannya pada hajar aswad tidak ubahnya dia bersalaman dengan tangan Allah.
5. dia akan memberikan kesaksianpada hari kiamat terhadap orang-orang yang telah memberikan istilam kepadanya.
6. laksana tangan kanan Allah di muka bumi.

No comments:

Post a Comment