Monday 28 February 2011

FIQH - HUKUM WANITA MEMAKAI WEWANGIAN

dari ghanim bin Qais, dari Abu Musa Al-Asy'ari r.a. dia menceritakan, Rasulullah SAW telah bersabda :
"setiap wanita mana sahaja yang memakai wewangian lalu dia berjalan melalui suatu kaum supaya mereka mencium bau wanginya itu, bererti dia telah berbuat zina." (H.R. Ahmad, An-Nasa'i Abu Dawud, Tirmidzi)
Perbezaan parfum pria dan parfum wanita : parfum pria tercium aromanya tapi tidak nampak warnanya, parfum wanita tidak tercium aromanya tetapi nampak warnanya.

Dari Abu Hurairah r.a. dia berkata : "parfum pria adalah yang tercium aromanya dan tidak nampak warnanya dan parfum wanita adalah yang nampak warnanya dan tidak tercium aromanya," (H.R. Tirmidzi & An-Nasa'i)

Dari Imran bin Husain, dia menceritakan, rasulullah SAW telah bersabda :
"ketahuilah, parfum pria adalah yang tercium dan tidak nampak warnanya. sedangkan parfum wanita adalah yang nampak warnanya dan tidak tercium aromanya." (H.R. Abu Dawud & Ahmad)

Sebahagian perawi mengatakan "yang demikian itu jika dipergunakan di luar rumah, sedangkan jika berada di sisi suaminya, maka dia boleh menggunakan parfum sekehendak hatinya.

Dari Abu Hurairah r.a. dia menceritakan, Rasulullah SAW telah bersabda :
"setiap wanita mana sahaja yang mengenakan bau wangi, maka hendalah dia tidak mengerjakan solat Isya bersama kami." (H.R. Muslim)

No comments:

Post a Comment